Poštovani roditelji naših budućih školaraca,
u ovim neočekivanim okolnostima vjerojatno se pitate kako najbolje pomoći svojim malenima i pripremiti ih za polazak u školu, a mi imamo i odgovor: IGRA!
Spremnost djeteta za školu je u svojoj osnovi spoj više razvojnih obilježja djeteta: motoričkog, emocionalnog, socijalnog i kognitivnog razvoja. Drugim riječima, priprema za školu je ništa drugo no razvijanje djetetovih potencijala s obzirom na individualne potrebe i sposobnosti, u čemu nam igra, kao osnovna aktivnost predškolskog djeteta, najviše može pomoći.
Igra je način na koji dijete najbrže i najviše uči: razvija navike i vještine, otkriva svijet i stječe nove spoznaje.
Neke od osnovnih osobina koje su poželjne za polazak u školu su:
- 1. Samostalnost, odnosno briga o sebi
- 2. Emocionalna i socijalna zrelost
- - Primjereno izražavanje emocija
- - Suradljivost i pružanje pomoći
- - Pridržavanje pravila
- - Uspješno rješavanje sukoba
- 3. Samopouzdanje
- 4. Razvijene kognitivne i motoričke vještine
Djeca se ponose onim što su napravila i jako im je stalo do mišljenja roditelja; ponudite im materijale i uključite se u njihove aktivnosti.
1. AKTIVNOSTI I IGRE ZA POTICANJE SPOZNAJNOG RAZVOJA
- 1. igre „leti/pliva/hoda“
- 2. igre „Pogodi što“ (odabrati jedan predmet iz okoline koji dijete treba naći prema opisu, ili obratno da dijete opisuje. Za veću težinu, može se igrati na razini postavljanja pitanja)
- 3. igre "Od čega je što?" – npr. od čega se dobiva brašno, od čega se dobivaju hlače itd.
- 4. igra „Što nedostaje“ (na stol staviti 5-7 predmeta/slika/boja/brojeva, reći djetetu da se okrene i sakriti jedan predmet, pitati dijete da pogodi što nedostaje)
- 5. igra memory
- 6. igra „Pronađi razliku“ (pronaći razliku između sličnih predmeta iz okoline; „što je veće, a što manje?“ „što imaju zajedničko, po čemu se razlikuju“?)
- - pronađi razliku 1
- - pronađi razliku 2
- 7. učenje pjesmica i poslovica
- 8. vježbanje slijeđenje niza uputa od više koraka
- 9. rješavanje mozgalica i zagonetki
- 10. navedi sve predmete s određenim karakteristikama (sve što je od drveta, sve što je plavo, sve životinje koje imaju četiri noge, itd.)
- 11. razvrstavanje predmeta po kategorijama (veličina, boja, oblik, rod, hrana, odjeća, itd.)
- 12. analiziranje slika s godišnjim dobima – što se sve događa i kada, čime se ljudi bave u to vrijeme, kakve su boje, itd.
- - razvrstavanje aktivnosti po godišnjim dobima
- - aktivnosti kroz godišnja doba 1, aktivnosti kroz godišnja doba 2
- 13. društvene igre koje zahtijevaju pridržavanje pravila
- 14. pokazivanje predmeta koji se nalaze lijevo i desno
- 15. vježbati orijentacija u prostoru i vremenu (gore – dolje, ispred – iza, ispod - iznad, lijevo – desno, prije – poslije, jučer – danas – sutra)
- 16. naučiti važne brojeve telefona i nazive ulica (u kvartu)
- 17. naučiti osnovne informacije o sebi – adresa stanovanja, gdje rade roditelji, broj telefona od barem jednog roditelja
2. AKTIVNOSTI ZA RAZVOJ GRAFOMOTORIKE (fine motorike)
- 1. slaganje puzzli i lego kockica
- 2. nizanje perlica na špagu
- 3. rezanje sa škarama (izrezivanje likova iz starih časopisa ili linija nacrtanih na papiru)
- 4. crtanje i bojanje - drvene bojice, pastele, flomasteri, vodene boje
- 5. precrtavanje likova, od jednostavnih prema složenima (od ravne crte do složenih ukrasa i zavijutaka)
- 6. nacrtajte/isprintajte labirint ili točkice koje se spajaju u lik
- - online labirint 1, online labirint 2
- - labirint na papiru 1, labirint na papiru 2
- - spajanje točkica – lagano, spajanje točkica – srednja težina, spajanje točkica – za strpljive
- 7. presavijanje prema modelu i origami
- - životinje, zečići
- - kišobran
- - zabilješka za stranicu
- - torbica od papira
- 8. vezanje vezica na cipelama
3. AKTIVNOSTI I IGRE ZA RAZVOJ PREDVJEŠTINA ČITANJA I PISANJA
- 1. svakodnevno čitati priče i razgovarati s djetetom o njima; o likovima, osobinama, ponašanju…
- 2. zajedno čitati slikopriče
- - Repa
- - Počela je škola
- - Djeca i snješko
- - Zaigrana lopta
- 3. motivirati dijete da samostalno izmisli priču (ili je ispriča kroz igru s lutkama/figuricama), da opisuje slike ili događaje
- 4. analiza i sinteza slogova (npr. riječ mačka rastaviti na slogove ma–čka i sl.) i glasova (npr. riječ miš rastaviti na m-i-š; s vremenom povećavati broj glasova)
- 5. prepoznaj prvo/zadnje slovo riječi; koja nam slova trebaju da napišemo tvoje ime
- 6. navedi sve riječi koje počinju na slovo ______; sve riječi koje završavaju na glas _______
- 7. igra „Kaladont“ (nastavljati niz riječi, tako da svaka nova riječ mora početi na zadnja dva slova prethodne riječi, a ne smije završiti na „ka“)
- 8. osvještavati dijete o naslovu, smjeru čitanja, smjeru okretanja stranice
4. AKTIVNOSTI ZA RAZVOJ PREDMATEMATIČKIH VJEŠTINA
- 1. vježbajte brojanje i usvajanje pojma broja na predmetima iz okoline (automobilima na parkingu, igračkama, prugama i gumbima na odjeći, itd.) – s razumijevanjem do 10, mehanički do 20
- 2. učite zbrajanje i oduzimanje (do 10) na konkretnim materijalima: perlicama, lego kockama, voću, slatkišima, itd.
- 3. Pridruživanje broja količini, npr. dvije jabuke/gumbiće/perlice/štapiće/loptice od plastelina pridružiti broju 2 i sl.
- - Primjeri matematičkih zadataka
- 4. učite vagati, prepoloviti, brojiti količinu kroz aktivnosti kuhanja
- 5. izrezivanje geometrijskih oblika i tijela
- 6. uspoređivanje predmeta veliki-mali, veći-manji, dulji-kraći, deblji-tanji
5. AKTIVNOSTI ZA TJELESNI RAZVOJ
- Tjelovježba za djecu u udobnosti vlastitog doma, za one dane kada ne možete izaći u šetnju.
Želim Vam ugodno i zabavno zajedničko druženje!
Marija Jakiša, mag. psych.